2019 m. rugpjūčio 23 d.

Laivo degalų vagystės

Laivo degalų vagystės
2012-10-17 Jurgita Kažerskienė, Transportas Nr.5-6(44) AKTUALIJOS
Tūkstančiai litrų degalų, skirtų laivams, kiekvieną mėnesį ir, greičiausiai, daugybę metų iškeliaudavo iš uosto. Aiškėja, kad dingdavo ne tik degalai, bet ir metalo laužas. Kai kuriems uosto darbuotojams, dirbantiems ne tik Uosto direkcijoje, bet ir privačiose kompanijose, šios vagystės tapo papildomu pasipelnymo šaltiniu, „priedu“ prie atlyginimo, o uostui – šimtatūkstantiniais nuostoliais kasmet. Kapitonui Viktorui Lukoševičiui ši istorija kainavo postą. Sučiupus keletą įtariamųjų, tarp kurių yra ir prekiavusių degalais, tikimasi, drąsos tokiems poelgiams liks mažiau. Tiesa, dirbantieji privačiose uosto kompanijose puse lūpų užsimena, kad kas vogė, vogs ir toliau. „Degalai „iškeliauja“ ir iš privačių kompanijų. Žmonės uždirba ne tiek jau daug, todėl prisiduria prie algos. Galėčiau tas uosto bendroves išvardinti, iš kurių degalai išnešami, bet tai būtų neetiška“, – pasakojo vienos privačios uosto bendrovės darbininkas.

Pasiekė laiškai

Gandai apie vagystes sklandė jau seniai ir buvo tarsi nerašyta tiesa. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinį direktorių Eugenijų Gentvilą jau prieš metus ne kartą pasiekė elektroniniai laiškai bei kiti signalai, kad iš uosto iškeliauja laivams skirtas dyzelinas. „Kapitono tarnybai sakiau: „Žiūrėkit, vyrai, ar viskas gerai“. Mane patikino, kad gerai. Kritus šiems įtarimams, pernai liepos 21 d., išleidau įsakymą, sumažinantį degalų sąnaudas 15 proc., tačiau pasidarė dar blogiau“, – neslėpė E. Gentvilas. Apsukrūs laivyno skyriaus darbuotojai sumąstė, kaip pergudrauti degalų kiekį sumaniusį sumažinti vadovą. Jie ėmė klastoti laivų žurnalus, nurodydami ilgesnį darbo laiką, o kartu ir didesnes degalų sąnaudas. Degalų grobstymo šešėlis krito ant Uosto direkcijos laivyno skyriaus darbuotojų. Jame iš viso dirba apie 30 įgulų narių, jie savo pareigas atlieka 9 direkcijos laivuose. „Grobstymą, galima būtų teigti, kad galėjo vykdyti locmanų katerių įgulos, dirbdavusios visą parą. Locmanų katerių turime 3, tačiau buvo apie 20 įgulų narių“, – pasakojo generalinis direktorius.

Milijoniniai nuostoliai

Kilus skandalui uoste degalų sąnaudos sumažėjo kone perpus – iki 23 t per mėnesį. Anksčiau sąnaudos siekė per 30–40 t. Statistika rodo, kad locmanų kateriai sunaudodavo 85 proc. visų laivų degalų. Uosto vadovybė mano, kad locmanų kateriai dirbo ir kurjerių darbą – surinkdavo degalus. Bendrovės „Smiltynės perkėla“ generalinis direktorius Darius Butvydas E. Gentvilą patikino, kad policijai sučiupus įtariamuosius degalų sąnaudos sumažėjo ir jo vadovaujamoje bendrovėje. Uosto direkcijos žiniomis, per mėnesį iš uosto buvo pavagiama apie 10 t dyzelio, kuris kainuoja apie 3 Lt/l. Būta mėnesių, kai sąnaudos išaugdavo ir 15 t. Įvertinant šią statistiką, nuostoliai per mėnesį siekė 30–50 tūkst. litų, o per metus, nuo tada, kai E. Gentvilas sužinojo apie galimas kur vagystes, nuostoliai sudarytų apie 0,5 mln. litų. Numanant, kad vagystės uoste gyvavo metų metus, nuostoliai siekia milijonus. Pats E. Gentvilas savo kaltės neįžvelgia, nes teigia ėmęsis visų priemonių – pavedė situaciją ištirti auditui, įsakė degalų sunaudojimą kontroliuoti kapitonui. Būtent Viktoras Lukoševičius buvo atsakingas už laivyno priežiūrą. „Jei įtariu, kad degalai grobstomi, žiūriu, kas atsakingas, o atsakingas – kapitonas“, – aiškino direkcijos vadovas. „Kol kas negaliu teigti, kad kažkas pavogta, nes neįrodyta. Žmogiškai suprantu, kad jei degalai dingdavo, matyt, buvo vagiami. Kol kas reikia įrodyti, kad darbuotojai talpose į bagažines krovė degalus, o ne vandenį. Pareigūnai paėmė mėginius, tyrimai atsakys į šį klausimą“, – teisines peripetijas komentavo E. Gentvilas.

Sučiupo įtariamuosius

Istorija piką pasiekė šių metų liepą. Keletą dienų filmavę įtariamuosius, Ekonominių tyrimų nusikaltimų tarnybos pareigūnai penktą naktį uoste sučiupo keturis laivyno skyriaus darbuotojus. Vieną iš jų E. Gentvilas atleido, kitus pats pasiprašė išeiti iš darbo. Dar vienam skyriaus darbuotojui rugsėjo viduryje parašytas papeikimas dėl laivo žurnalo duomenų klastojimo, kitas skyriaus darbuotojas atleistas, nes gavo jau antrą papeikimą. „Jis nebuvo tarp tų keturių, pagautų teisėsaugos, tačiau susijęs su šia istorija. Negaliu kaltinti, kad vogė degalus, tačiau yra sistemingai sufalsifikavęs įrašus laivo žurnale, prirašęs darbo valandų. Taip galima parodyti, kad degalų sunaudota daugiau. Taigi, kol kas mano atleistų yra du žmonės“, – pasakojo uosto vadovas. Vėliau E.Gentvilas pats perskambino ir pranešė gavęs duomenų, kad dar gegužės 30 dieną šis uosto darbuotojas buvo pagautas pardavinėjant 100 litrų žymėto dyzelino. Vyrą sučiupo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos pareigūnai. „Falsifikavo žurnalo duomenis, kad susidarytų degalų likutis ir jį pardavinėjo“, – pridūrė generalinis direktorius.

Pasitraukė iš pareigų

Rugsėjo viduryje iš darbo išėjo ir Laivyno skyriaus viršininkas Vytautas Saulėnas, 65-erių metų vyras, susiklosčius nepalankiam fonui darbe, nusprendė išeiti užtarnauto poilsio. „Tiesiogiai jam nieko negaliu prikišti, tačiau jis yra pasirašinėjęs degalų inventorizavimo aktus be komisijos pirmininko parašų. Kartą per mėnesį inventorizuojami degalų likučiai kiekviename laive, turi būti komisijos pirmininkas, jo nebuvo, V. Saulėnas tvirtino aktus. Ką laivo mechanikas ir kapitonas parašė, tą V. Saulėnas tvirtino. Nors rasčiau pretekstų V. Saulėną bausti, tiesiogiai nešvarių dalykų „prirašyti“ negaliu, bet neatidumo buvo. Šiaip labai padorus žmogus, apie jį buvau geros nuomonės ir dabar esu“, – kalbėjo E. Gentvilas.

Kapitonas pasidavė

Degalų istorija postą kainavo ir ilgamečiui uosto kapitonui Viktorui Lukoševičiui. „Savo įsakymu degalų normas sumažinau ir įsakymo vykdymo kontrolė buvo pavesta uosto kapitonui. Pavedi kažkam kontroliuoti, o sunaudojimas bendrai padidėjo, nes prasidėjo valandų prirašinėjimas. Kapitonas į tai nereagavo ir civilizuotai prisiėmė atsakomybę“, – aiškino E. Gentvilas. Pats kapitonas po spaudos konferencijos teigė, jog laivų bakų neužvirinsi, tad kontrolė esanti sudėtinga. E. Gentvilas atsakė paprastai – tereikėjo patikrinti laivų žurnalus ir suderinti su automatine laivų identifikavimo sistema, tuomet aišku, ar laivas nurodytu metu iš tiesų, ar tik tariamai dirbo. V. Lukoševičius tuomet teigė asmeniškai nejaučiantis kaltės, tačiau prisiimantis atsakomybę. „Kaip galima toliau dirbti“, – susidariusias aplinkybes komentavo kapitonas. Jis ketino dirbti iki kitų metų liepos ir išeiti į pensiją. Uosto vadovybė kapitonui kaip geram ekspertui ketina pasiūlyti dirbti laivybos konsultantu. „Tai žodinis susitarimas ir aš jo laikausi“, – sakė E. Gentvilas. Šio skandalo fone pasigirdo ir nauja pareigybė uoste – kapitonas inspektorius. Jis bus atsakingas už degalų sąnaudas bei ir saugią Uosto direkcijos laivų laivybą uoste.

Atlieka tyrimą

Šiuo metu Uosto direkcijoje tikrinamos visų laivų įgulų narių atliktos pareigos. Galimus nusikaltimus tiria Ekonominių nusikaltimų tyrimo tarnyba bei Klaipėdos apygardos prokuratūra. Prokurorė Vida Skalauskienė atsiprašė ir nepanoro komentuoti ikiteisminio tyrimo. „Tyrimo apimtis plečiasi“, – trumpai sakė prokurorė. Anot jos, kol kas nesurinkti visi duomenys, tad tyrimo eiga dar gali iš esmės pasikeisti, todėl ir komentuoti būtų neteisinga. Tikslesnės aplinkybės turėtų paaiškėti po mėnesio. Prokurorės teigimu, jei įtarimai pasitvirtins, degalų grobstytojams, kurių skaičius neįvardijamas, pagal baudžiamąjį kodeksą gresia viešieji darbai, bauda arba laisvės atėmimas iki 3 metų.

Dingo ir metalas

Uosto direkcija neseniai pranešė tikrinanti ir metalo atsargas, jos uoste sandėliuojamos penkiose vietose. Jose sukrauti nuardyti geležinkelių bėgiai ir kitas nereikalingas metalo laužas. Pirminiais duomenimis, trūksta keliolikos tonų. Pradėjus tyrimą iš darbo savo noru išėjo 1 darbuotojas. 1 tona metalo laužo kainuoja apie 1 000 litų. „Bėgių į krepšį neįsidėsi. Vienas metras bėgio sveria 50 kg“, – komentavo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Infrastruktūros ir plėtros skyriaus direktorė Roma Mušeckienė. Tikslesni liekamųjų medžiagų trūkumai paaiškės po tyrimo. Į retorinį klausimą, ar be degalų ir metalo uoste dar liko ką pavogti, E. Gentvilas atsakė šypsena: „Neturiu vagies vaizduotės, sunku suprasti, bet, matyt, kas galvoja, ką čia pavogus, turbūt atrastų, kad ir rašymo popierių.“

Naujausias numeris

ATSARGIAI, SKOLININKAI:

UAB “Gokartas“ Direktorius Darius Baltramiejūnas
UAB “Autojarus hidraulika“ Direktorius Remigijus Jasiūnas