2019 m. rugpjūčio 25 d.

Pasukamasis Klaipėdos tiltas stipresnis nei atrodo

Pasukamasis Klaipėdos tiltas stipresnis nei atrodo
2012-07-10 Mindaugas Aušra, Meridianas Nr.1 PAVELDAS
Šiuo metu Klaipėdoje yra išlikę du unikalūs, techninę, istorinę ir architektūrinę vertę turintys tiltai: pasukamasis tiltas ir Biržos tiltas. Pasukamasis tiltas pastatytas 1855 m. per Dasselio kanalą tarp pilies ir Danės upės. Tai unikalus kaltinės geležies techninis įrenginys. Konsolinis pasukamasis tiltas yra ant perkasos, jungiančios Danės upę su pilies fosa. Jis sukamas rankiniu būdu.

Šio tilto statybą finansavo turtingas pirklys, išsinuomojęs aplinkinius sandėlius. Sumanęs iškasti Dasselio griovį, jis įrengė medinį tiltą su 2,4 m pločio anga nedideliems laivams plaukti. 1839 m. tiltas buvo perstatytas į tiltą su 11,2 m anga, o po šešiolikos metų jis virto metaliniu tiltu. Įdomiausia, kad tik šiandien jis yra laikomas pėsčiųjų iltu. Ilgus metus juo daugiausiai dardėjo transportas, o žmonės naudojosi mažai. Sandėlio savininkams buvo svarbu, kad sandėlį galėtų pasiekti ir automobiliai su kroviniais. Tiltas padarytas iš kniedyto plieno, papuoštas grandinėmis, todėl prieš karą vadintas „Grandinių tiltu“.

Atlaikė bombas

Tilto restauravimo projektą paruošęs Povilas Ramonas teigia, kad pasukamasis Klaipėdos tiltas ne kartą buvo pažeistas, bet niekas nesivargino jo tvarkyti. „Tiltelis tarnavo ir tarnavo, bet pastaruoju metu dėl didelių pažeidimų jo negalima buvo asukti“, – teigia restauratorius. Pasirodo, karo metu keturiose vietose buvo padėti sprogmenys, bet kodėl – neaišku. Tilto ažūrinė konstrukcija (metalinė spiralinė) sprogimus atlaikė. P. Ramonas teigia, kad, atlaikęs didelę griaunamąją jėgą, tiltas vis dėlto buvo labai pažeistas, dalis jo buvo išplėšta, tačiau jis dar atliko savo funkciją.

Šiam tiltui teko ir daugiau išbandymų. Jau mūsų laikais į jį įsirėžė neblaivaus kapitono vairuojamas laivas. „Taip ir tarnavo su įlenkimu“, – apie tiltą pasakoja P. Ramonas. Tiltas buvo rekonstruojamas ir anksčiau, bet nebuvo atkurta jo autentiška išvaizda. Dabar visa apdaila permūryta raudonomis plytomis, o iš tikrųjų jos buvo geltonos. Restauratorius teigia, kad pirminė tiltelio funkcija – kelias transportui. „Taip galime spręsti iš medinio pakloto, sijų aukščio. Jos turėjo atlaikyti didesnį judėjimą, nei sudaro pėstieji“, – sako jis.

2008 m. tiltas buvo nukeltas, deja, jokie matavimo bei paruošiamieji darbai iki to nebuvo atlikti. „Kai kurios vietos buvo taip pažeistos, kad tiesiog byrėjo metalas. Sudėtinga buvo išgauti pirminę jo išvaizdą dėl matavimo trūkumų. Tikriausiai kažkas buvo padaryta ne taip“, – komentuoja P. Ramonas.

Atstatytas pėstiesiems

Kiek anksčiau istorikai, paveldosaugininkai, inžinieriai svarstė pasukamojo Klaipėdos piliavietės tiltelio ateitį. Iškelta idėja, jog tiltelis turi sugrįžti į savo vietą ne tik rekonstruotas, bet ir mechanizuotas. Inžinerinio kultūros paveldo objektas – pasukamasis pėsčiųjų tiltelis, jungiantis senamiestį su piliavietės teritorija – buvo išardytas 2008 m., o po metų pradėtas rekonstruoti.

Tuometinis miesto vadovas Rimantas Taraškevičius tvirtino, jog dviejų vyrių pasukamasis tiltelis neatitiko poreikių, nes atvėrus praėjimą prie marių ir įrengus kruizinių laivų terminalą stipriai išaugo pėsčiųjų srautas, o keičiantis piliavietės teritorijos koncepcijai ją juosiančiose fosose švartuojasi keli šimtai jachtų ir mažųjų laivų.

Variantų, kaip išspręsti pėsčiųjų, dviratininkų ir laivų judėjimo problemą šioje teritorijoje, buvo daug. Projektuotojai Snieguolė Stripinienė ir Tomas Liekis siūlė statyti alternatyvius tiltus – pakeliamus, aukštai virš andens iškeltus, kad po jais galėtų praplaukti laivai.

Vis dėlto priimtiniausias variantas – sugrąžinti į senąją vietą rekonstruotą istorinį tiltelį, kurį pasukti būtų galima ir rankiniu būdu, kaip anksčiau, ir automatiškai. Tam po tilteliu buvo įrengtas papildomas nedidelis mechanizmas (60 cm aukščio ir tokio paties pločio dėžutė). Šis technikos paminklas yra vienintelis tokio tipo mechanizmas Baltijos šalyse.

Naujausias numeris

ATSARGIAI, SKOLININKAI:

UAB “Gokartas“ Direktorius Darius Baltramiejūnas
UAB “Autojarus hidraulika“ Direktorius Remigijus Jasiūnas