2019 m. kovo 25 d.

Saugus motociklo vairavimas lyg menas

Saugus motociklo vairavimas lyg menasSHUTTERSTOCK
2014-01-10 Mindaugas Aušra, Meridianas Nr. 3 LAISVALAIKIS
Nuo sausio Lietuvoje netyla motociklininkų pasipiktinimo balsai. Valdžia juos sukėlė neaiškiai nurodydama tvarką dėl praktinio egzamino A kategorijos motociklininkams nuo 24 metų, keičiantiems vairuotojų pažymėjimus.

Iki šių metų sausio 19-osios asmenys, turėję dvejų metų A kategorijos motorinės transporto priemonės su galios apribojimu vairavimo patirtį, galėjo pasikeisti turimą A kategorijos vairuotojo pažymėjimą su galios apribojimu į pažymėjimą be galios apribojimo nelaikydami praktikos egzamino. Bet štai reikalavimų motociklininkams nuolatos daugėja.

Atšilus orams ir keliuose padaugėjus motociklų bei mopedų, policijos pareigūnai visoje šalyje fiksuoja daugiau eismo nelaimių, kylančių dėl šių transporto priemonių vairuotojų kaltės. Pastebima, kad prasidėjus motociklų sezonui miestų gatvėse bei užmiesčio keliuose padaugėja Kelių eismo taisyklių pažeidimų, susijusių su pavojingu ir neatsakingu motociklų ir mopedų vairuotojų elgesiu kelyje.

Lėčiau – sunkiau

Kaip ir automobilių vairuotojų, taip ir motociklininkų pagrindinė bėda – per didelis greitis, tik štai jeigu automobilio vairuotojas avarijos metu turi galimybę išgyventi, motociklininkui ši galimybė sumažėja iki stebuklo. Klaipėdos moksleivių saviraiškos centro motociklų – mopedų būrelio vadovas Antanas Jazdauskas teigia, kad pradedant vairuoti motociklą ar mopedą išvystyti didelį greitį yra lengva, bet štai vairuoti lėtai ir daryti figūras – tikras menas. „Greitai kiekvienas jaunuolis moka. Esmė slypi saugiame greityje ir figūrose, to ir mokau vaikus“, – komentuoja A. Jazdauskas.

Toks ir yra būrelio tikslas – mokyti vaikus saugaus vairavimo. Nors būrelio dalyvių skaičius varijuoja kiekvienais metais, šiuo metu motociklų – mopedų būrelį lanko apie 14 moksleivių. „Priklauso nuo sezono. Rudenį labai daug susirenka, o žiemą skaičiussumažėja. Vaikams patinka važinėti labiau, nei mokytis Kelių eismo taisyklių, todėl stengiamės suteikti tiek praktinių, tiek teorinių žinių“, – pasakojaA. Jazdauskas.

Į mopedų vairuotojų grupę priimami mokiniai nuo 11 metų, motociklininkų – nuo 14. Būreliuose mokoma važiuoti transporto priemonėmis, stengiamasi išaiškinti, kaip išvengti eismo įvykių, galima įgyti specialių žinių ir įgūdžių taip reikalingų saugiam mopedo ir motociklo vairavimui įvairiomis oro sąlygomis. Taip pat mokiniai susipažįsta su motociklo, mopedo konstrukcija, mokosi šią techniką prižiūrėti ir remontuoti. „Šiaip aš esu techninių disciplinų mokytojas, bet pats nuo vaikystės turėjau mopedą, vėliau motociklą, labai tuo domėjausi ir dabar užsiimu automobiliais, ruošiu būsimuosius vairuotojus. Vaikai, išklausę mūsų kursus, gali eiti laikyti egzaminą ir gauti B kategorijos pažymėjimą. Tai yra pagrindinis darbas su dvyliktokais, o su jaunesniais domimės motociklais“, – teigia būrelio vadovas. Šiuo metu būrelio inventorių sudaro vienas nelabai veikiantis motociklas ir trys mopedai. Anot pašnekovo, svarbi veikla – ir technikos remontas. „Jeigu mopedo trosas nutrūksta ar padangą pradūrėme, ar kažkas stabdžių trinkelėms atsitiko – reikia žinoti, kaip sutvarkyti. Paardome ir variklį.“

Tiesa, į miestą mokiniai dar nevažiuoja, nes reikia išmokti saugiai elgtis kelyje. Tam yra naudojama didelė aikštelė, o netrukus būrelio veikla persikraustys į kitą vietą, kur aikštelė yra dar didesnė. Vis dėlto, finansavimo stoka neleidžia kokybiškai supažindinti su technika. Klaipėdos savivaldybė apmoka patalpų nuomą, šildymą, elektros sąnaudas ir pasirūpina atlyginimais. „Detales kartais nuperku aš, kartais patys mokiniai. Kadangi vaikai per mėnesį už būrelį moka penkiolika litų, tai būna, kad ir saviraiškos centro direktorius išskiria kažkiek lėšų“, – teigia A. Jazdauskas. Beje, mokiniai patys pasirūpina ir benzinu, todėl per mėnesį vienas vaikas 4–5 litrams gali išleisti apie 20 litų.

Motociklo vairavimo pavojai

Motociklininkai priklauso vadinamajai neapsaugotųjų eismo dalyvių grupei. Priešingai nei važiuojančių automobiliais, jų nedengia visas kėbulas, o vienintelės apsaugos priemonės yra šalmas ir specialus kostiumas, jei jis apskritai yra dėvimas. Tai lemia, kad šie eismo dalyviai gali patirti labai rimtas traumas net nedidelio susidūrimo metu.

Mokslininkai atliko tyrimą, kuriuo siekė nustatyti automobilių ir motociklų eismo įvykių priežastis. Tyrimo metu buvo lyginamas dviejų skirtingų tipų vairuotojų elgesys – tokių, kurie kasdien naudoja tik automobilį, ir tokių, kurie vairuoja tiek automobilį, tiek motociklą. Pagrindinis skirtumas tarp šių grupių buvo laikas, kurį vairuotojas skyrė žiūrėjimui į atvažiuojantį motociklą – abi transporto priemones vairuojantys žmonės į artėjantį motociklą dažniausiai žiūrėjo ilgiau nei tie, kurie vairuoja tik automobilius.

Ekspertai teigia, kad motociklai yra kur kas mažesni ir rečiau sutinkami kelyje, todėl jiems reikia skirti daugiau dėmesio, norint tinkamai įvertinti, kokį pavojų šios transporto priemonės gali kelti priartėjusios. Faktas, kad automobilių vairuotojai kitus artėjančius automobilius stebėjo ilgiau nei motociklus, rodo, kad matydami dvirates transporto priemones jie neįvertina galimos grėsmės.

Žiūrėjimas tinkama kryptimi dar nereiškia, kad teisingai įvertinsime susidariusią situaciją. Būtina nuolat stebėti skirtingas transporto priemones. Jei tik turime kokių nors abejonių, reikia atsiminti, kad tai gali būti potencialus pavojus, kurio galima išvengti tik būnant ypač atsargiems. Tyrimas taip pat parodė, kad vyrauja neigiamas automobilių vairuotojų požiūris į važiuojančius motociklu.Tam įtakos gali turėti faktas, jog motociklininkai dažnai važiuoja neatsargiai arba tiesiog mėgina pasirodyti prieš kitus. Vis dėlto erzinančiai vingiuoti motociklas gali tiesiog dėl kliūčių ant kelio dangos.

Naujausias numeris

ATSARGIAI, SKOLININKAI:

UAB “Gokartas“ Direktorius Darius Baltramiejūnas
UAB “Autojarus hidraulika“ Direktorius Remigijus Jasiūnas